Dag 4 - Santorini en Kreta

29 juni 2017 - Santorini, Griekenland

Vandaag was het alweer onze laatste dag op Santorini. Na het ontbijt was het daarom tijd om de koffers weer in te pakken en uit te checken. Gelukkig kon dit tot 12 uur, dus we konden rustig aan doen. Na het uitchecken lieten we de koffers bij het hotel en zijn we richting Fyra gelopen. Daar wilden we nog graag een keer met de kabelbaan naar beneden, naar de oude haven. Alle grote schepen vertrekken tegenwoordig bij een grotere haven die zo'n 5 kilometer onder Fyra ligt, maar deze haven wordt nog gebruikt voor kleine bootjes, voornamelijk rondvaartboten met toeristen. Bij het haventje waren ook nog wat leuke terrasjes dus hebben we daar even wat gegeten. Daarna zijn we weer terug naar boven gegaan, hebben we nog even door Fyra gelopen en zijn toen weer terug gegaan naar het hotel. Door de wandeling hadden we het weer aardig warm gekregen dus gingen we de laatste uurtjes nog even gebruiken om te zwemmen in het zwembad.
Rond 3 uur trokken we de normale kleding weer aan en nadat de zwemkleding redelijk droog was vertrokken we om half 4 richting de grote haven. De boot zou vertrekken rond 5 uur, maar we moesten nog tanken en de auto weer inleveren, dus was ons aangeraden rond 4 uur bij de haven te zijn. De rit verliep voorspoedig en keurig op tijd was de auto weer ingeleverd. De man van het verhuurbedrijf zei toen meteen al dat de boot nog wel even kon duren, die zou minimaal een half uur later zijn. Daarom zijn we maar op een terrasje gaan zitten, meteen naast de vertrekhal, zodat we de boot konden zien aankomen en tot die tijd door konden blijven zitten. Omdat we ook niet wisten hoe laat het zou gaan worden en hoe lang het op Kreta allemaal zou gaan duren besloten we hier alvast wat te gaan eten. Dat bleek een wijs besluit aangezien de boot uiteindelijk een uur vertraging had. Daardoor duurde het dus uiteindelijk nog bijna 2 uur voordat hij aankwam, aangezien we ook al een uur van tevoren aanwezig waren. Gelukkig is wachten een stuk minder erg als je lekker zit te eten en drinken op een terras, dan wanneer je echt gaat staan wachten in de vertrekhal. Iets voor zessen kwam de boot dan eindelijk en nadat de andere passagiers er af waren konden we de boot op. Toen iedereen was ingestapt vertrok hij ook meteen weer, binnen een minuut of 10 na aankomst waren we alweer onderweg.
De reis duurde helaas ook wat langer dan gepland. Op het ticket stond 1 uur en 40 minuten, maar dat bleek bijna een uur extra te worden. Met het uur vertraging dat we al hadden opgelopen voor vertrek kwamen we dus bijna 2 uur later dan gepland aan op Kreta. Omdat we al zo laat waren besloten we bij de haven meteen een taxi te nemen in plaats van met de bus te gaan. Wel een stuk duurder maar uiteraard ook veel sneller en zonder tussenstops. Na zo'n 35 minuten rijden werden we keurig bij de ingang van het hotel afgezet, waar de eigenaar al op ons stond te wachten. Hij bracht ons naar onze kamer en we kregen er een op de begane grond, meteen bij het zwembad. Hij vertelde daarbij dat er een dag later een kamer op de eerste verdieping, met balkon en zeezicht, vrij zou komen en dat we dan zelf mochten kiezen welke we wilden. Voor nu dus in ieder geval de kamer op de begane grond en die zag er simpel, maar voldoende, uit. Een slaapkamer met keukentje en airco en daarachter de badkamer. Nadat de koffers binnen stonden zaten we nog even met de eigenaar voor wat informatie en daarna was dat geregeld. Ondanks dat we op Santorini al wat gegeten hadden, hadden we toch nog wel wat honger en zijn daarom bij een restaurantje in de buurt nog wat gaan eten. Hier bleek meteen al een groot verschil met Santorini, we hoorden meteen allemaal Nederlanders en ze hadden zelfs een Nederlandse versie van de menukaart. De eigenaar had ook al verteld dat er heel veel Nederlanders in het hotel en dorpje zitten, iets wat we op Santorini juist vrijwel niet tegenkwamen. Het eten was erg lekker en het viel ook meteen op dat de prijzen hier een stuk lager liggen. Omdat het een vrij drukke dag was geweest en we erg laat gingen eten zijn we na het eten terug gegaan naar het hotel, tijd voor onze eerste nacht op Kreta!