Excursie naar Olympia

28 juni 2015 - Olympia Archaeological Museum, Griekenland

Vandaag moesten we al om 6 uur op vanwege onze excursie naar Olympia. Om 7 uur werden we vlakbij ons hotel met een minibus opgehaald waarna we naar de haven van Zakynthos stad reden. Vanaf daar vertrok de boot naar Kyllini, op het vasteland van Griekenland. Het was een grote, nieuwe, boot, qua grootte vergelijkbaar met de boot naar Texel. Omdat de overtocht ongeveer één uur duurt was deze alleen wel wat luxer. Na de overtocht stapten we weer in de minibus waarmee we ook waren opgehaald, deze was op de boot mee gegaan naar de overkant. Vanaf de haven van Kyllini was het nog ongeveer een uur rijden naar Olympia. Bij aankomst daar werden we opgewacht door onze gids, die ons zou gaan rondleiden. Helaas voor Willeke legde ze alles uit in het Engels, waardoor het voor haar wat lastiger te volgen was. Helemaal omdat ze ook nog met een redelijk hoorbaar Grieks accent Engels sprak. Rik probeerde zo veel mogelijk te vertalen maar door de vele informatie was dat niet altijd meteen mogelijk. Als eerste gingen we naar de plaats waar alle opgravingen zijn gedaan. Het pad liep na de ingang zo'n 5 meter naar beneden omdat het hele gebied zo'n 1300 jaar geleden was bedolven onder 5 meter aarde (door een overstroming die allemaal aarde en zand mee nam). Pas heel veel later hebben archeologen deze plaats gevonden en hebben ze zo veel mogelijk opgegraven, waardoor het nu dus veel dieper ligt dan de omgeving. Ondanks dat er weinig meer in goede staat was (ook omdat er al allerlei aardbevingen zijn geweest voordat het gebied overstroomde) waren de contouren van de oorspronkelijke gebouwen nog goed te zien en waren enkele delen gereconstrueerd met de originele onderdelen. De gids vertelde heel veel over hoe het was, wat er daar gebeurde en over het verval. Na de belangrijkste gebouwen liet ze ons de plaats zien waar elke twee jaar het olympisch vuur ontstoken wordt. Dit vuur wordt daarna door hardlopers naar Athene gebracht, waarna het met een vliegtuig naar het organiserende land wordt gebracht. Als laatste toonde ze ons de ingang van het stadion. Het stadion zelfs was niet veel meer dan een grote open renbaan met oplopende grasvelden er omheen. Een belangrijke gedachte van de sporten in Olympia was namelijk dat iedereen gelijk was, dus geen tribunes of voorrechten voor bepaalde personen. Alle toeschouwers zaten op de grond rondom de renbaan, en toendertijd konden er zo'n 45000 mensen zitten. Na het laatste verhaal van de gids hadden we nog ongeveer een uur om zelf alles rustig te bekijken en om foto's te maken. Toen het bezoek aan de archeologische plaats was afgelopen gingen we met de gids naar het bijbehorende museum. Bijna alle beelden en andere bijzondere spullen die gevonden zijn tijdens de opgravingen zijn gestald in het museum. Velen waren erg beschadigd en soms ook in meerdere stukken gebroken. In het museum zijn deze zo veel mogelijk weer in elkaar gezet zodat deze toch nog te bekijken zijn. Ook hier had de gids weer mooie verhalen bij, want bijna elk detail op de beelden had een bepaalde reden. Het laatste onderdeel van ons bezoek aan Olympia was iets meer dan een uur vrije tijd in het moderne gedeelte van het dorpje, waar we even wat gegeten hebben en nog even hebben gewinkeld. Willeke kwam bij een van de laatste winkeltjes nog een hele mooie donkerblauwe jurk tegen, waardoor ze met een mooie aankoop terugkeerde naar de bus. Rond half 3 zijn we weer terug gegaan richting Kyllini waar de boot om 4 uur weer vertrok richting Zakynthos. Het was een erg mooie trip en heel bijzonder om dit allemaal te zien. Door de vele informatie van de gids kregen we ook veel informatie over de reden achter alles en dat maakt het nog wat specialer. Volgend jaar zomer maar even op de televisie kijken naar de ontsteking van het Olympisch vuur, nu we hier zelf geweest zijn is dat vast bijzonder.