Excursie naar het scheepswrak

1 juli 2015 - Argassi, Griekenland

Vandaag stond de excursie waar we het meest naar uitgekeken hadden op het programma. Het was namelijk tijd voor onze excursie naar Navagio Beach, het bekendste strand van Zakynthos, vooral bekend vanwege het scheepswrak. Dit schip is in 1980 gestrand door een kapotte motor en extreme weersomstandigheden. Het schip werd op dat moment gebruikt door smokkelaars, die drank, sigaretten en wiet naar Zakynthos wilden smokkelen. Nadat het schip gestrand was werd de kapitein opgepakt en doordat de lokale bevolking snel hoorde wat het schip vervoerde probeerde iedereen wat mee te pikken en is het schip in een korte tijd geplunderd. Volgens de verhalen spreekt men hier nog steeds over de feesten van 1980, door de grote hoeveelheden drank en sigaretten. Naast dit verhaal is het strand ook bekend om zijn bijzondere ligging. Het strand is omringd door kliffen van meer dan honderd meter hoog en is daardoor ook alleen te bereiken met de boot.

Onze excursie begon in de bus, waarmee we werden vervoerd naar het noordoosten van het eiland. Onderweg stopten we nog een keer voor een fotostop, vanwege het prachtige uitzicht op die plek. Daarna snel weer verder richting het restaurant Nikos, waar iedereen even naar de wc kon, nog wat te drinken kon halen en waar we uiteindelijk in de boten stapten die ons naar het scheepswrak zouden brengen. De groep werd in tweeën verdeeld en op elke boot gingen ongeveer 25 personen, mooie kleine groepjes. De boten waren speedboten, want het was nog een aardig stuk varen. De reis naar het scheepswrak was zelf ook al super. De kust was heel afwisselend, dan weer mooie hoge rotsen en dan weer mooie groene delen. We kwamen ook langs de blauwe grotten, maar het bezoek daar aan stond later op het programma. Na ongeveer drie kwartier varen kwamen we aan op onze bestemming in het noordwesten van het eiland. Vanaf de boot zagen we het strand en het scheepswrak al liggen, een prachtig plaatje. Zoals Nefis Travel in hun beschrijving al had verteld waren we een van de eersten op het strand. Er waren wel al enkele andere kleine bootjes maar druk was het er nog niet. Dat was wel zo fijn omdat we dan wat makkelijker mooie foto's konden maken en alles konden bekijken. Na heel veel foto's, selfies en filmpjes gemaakt te hebben gingen we nog even zwemmen in het mooie blauwe water. Toen werd ook duidelijk waarom we zo vroeg waren, de ene na de andere grote boot met honderden mensen arriveerde op het strand zodat het uiteindelijk echt druk werd. Op dat moment was het voor ons echter weer tijd om te gaan, goed gepland allemaal! We zijn er totaal ongeveer een uur geweest, wat lang genoeg was voor alles wat we wilden doen.

Na het bezoek aan Navagio Beach was het tijd om richting de blauwe grotten te gaan, die we op de heenweg al gezien hadden. Op weg hier naar toe kregen we nog een verrassing, doordat er opeens een schildpad in het water voor ons lag. Normaal gesproken zijn deze alleen in het zuiden van het eiland te zien, dus dit was heel onverwacht. De schildpad konden we goed zien doordat hij vlak bij de boot zwom en nog even boven water bleef op het moment dat we hem zagen.

Na deze verrassing waren we bijna bij de blauwe grotten. Deze grotten liggen in het noorden van het eiland en worden zo genoemd omdat de kalksteen bodem het blauwe licht reflecteert. Het water krijgt daardoor een mooie lichtblauwe gloed, zelfs als je de grotten in gaat. Doordat we met kleine bootjes waren konden we door de bogen van de grotten varen en konden we de grotten in. Doordat deze grotten door de natuur gevormd zijn, zijn het geen hele stelsels met gangen, maar meer diepe inhammen van maximaal 25 meter diep. In een van deze inhammen zijn we met de boot gevaren om deze van binnen te bekijken. Het blauwe licht was duidelijk zichtbaar en dat was erg mooi om te zien. Even later zijn we daar weer uit gevaren en hadden we vlak voor een andere inham van de grotten onze zwemstop. Vanaf de boot konden we het water in en konden we de grot inzwemmen. Met onze snorkelspullen konden we daar alles heel mooi bekijken. Het was daar zo'n 10 meter diep maar zo helder dat alles op de bodem te zien was.

Na ongeveer een kwartiertje zwemmen gingen we weer de boot op om terug te keren naar restaurant Nikos. Daar gingen we uit de boten en in het restaurant lunchen. Het terras van Nikos lag hoog boven de baai en had een prachtig uitzicht over de kust en het kleine eilandje dat er vlakbij ligt, een geweldige plek om wat te eten. Ondanks de locatie was het eten niet duur en lekker, dus dat was weer super.

Met de bus zijn we daarna naar onze laatste bestemming gegaan, het strand van Xingia. De baai bij dit strand staat bekend om het water dat daar veel zwavel en collageen bevat. Doordat er enkele zwavelbronnen in de rotsen langs het water zitten komt dit in het water terecht. De zwavellucht was duidelijk te ruiken, maar dit water schijnt heel goed voor de huid te zijn. Na daar te hebben gezwommen hebben we nog even wat gedronken op het strand, wat ook weer een prachtig plekje was. Wit strand, blauw water, rotsen om de baai heen en rieten parasols, het kan zo op een ansichtkaart. We bleven daar ook ongeveer een uur en daarna was het alweer het einde van onze excursie en gingen we met de bus terug naar de verschillende verblijfplaatsen. Het was een prachtige excursie met ontzettend mooie bestemmingen en uitzichten. De timing was erg goed zodat we niet te veel last hadden van anderen, we moesten er vroeg ons bed voor uit maar dat was het zeker waard.

Bij aankomst in ons hotel hebben we eerst nog even geslapen waarna we lekker hebben gegeten bij restaurant The Peppermint en nog even een drankje hebben gedaan bij Avalon.