Kreta - Dag 8

3 juli 2017 - Mália, Griekenland

Vandaag moesten we, voor vakantiebegrippen, wat eerder ons bed uit omdat onze huurauto deze morgen zou worden afgeleverd. De auto hadden we een week geboekt en zou bij ons hotel worden gebracht en opgehaald. We hadden afgesproken dat de auto om 10 uur zou worden afgeleverd en toen we iets voor tienen naar de receptie liepen zagen we een jongen met de naam van het verhuurbedrijf op zijn polo. Na het invullen van het papierwerk kregen we de sleutel en liet hij ons de auto zien, die hij op de parkeerplaats van het hotel had neergezet. We kregen deze keer een Fiat Grande Punto, een mooie auto en ook nog op Diesel, dus voor ons goedkoper qua verbruik.
Nu we toch al mooi op tijd wakker waren besloten we de dag goed te benutten en een mooi tripje te gaan maken. We kozen ervoor om naar de hoofdstad Heraklion te rijden. Omdat Willeke eerder al met Sita op Kreta was geweest had ze enkele bezienswaardigheden in Heraklion, zoals een oud fort, al eerder bezocht. Het leek ons leuk om die plaatsen weer te gaan bekijken en verder wat rond te gaan lopen in de hoofdstad.
De rit verliep voorspoedig, vanaf Malia loopt er een soort autoweg vrijwel direct naar de haven van Heraklion, dus dat was een makkelijke rit. We hadden gelezen dat het centrum van de stad wel een chaos kan zijn vanwege veel eenrichtingswegen en chauffeurs met een erg agressieve rijstijl, dus besloten we de auto bij de haven te parkeren, net op de rand van het centrum. Voor een paar euro konden we daar de hele dag staan en vanaf daar zijn we als eerste naar het fort gelopen. Het grappige was dat Willeke tijdens haar eerste bezoek aan het fort, in 2011, op de foto was gegaan bij een inham van de muur. Deze foto heeft ze een tijdje als profielfoto gebruikt op Facebook en daarom was dit ook de eerste foto ooit die Rik van Willeke gezien heeft, nadat ze elkaar in de Lange Jan ontmoet hadden. Uiteraard is Willeke daarom weer op dezelfde plek op de foto gegaan en hebben we de foto van 2011 zo veel mogelijk na kunnen maken.
Na het fort bekeken te hebben zijn we terug gelopen richting het centrum. Tussen het fort en het centrum was een rij met restaurants, direct aan de zee. Omdat het inmiddels wel weer etenstijd was hebben we daar lekker gegeten, Rik twee grillburgers en Willeke gebakken Tongfilet. Toen het eten op was zaten we al pittig vol, maar toch kregen we nog een flink toetje, van het huis. We kregen wat drankjes, verschillende soorten fruit, een schaaltje met soort donuts en nog ijs, allemaal gratis. Uiteindelijk is het natuurlijk bij de prijs inbegrepen, maar omdat de rest ook al erg goedkoop was hadden we dit niet verwacht. We kregen het amper op maar het was erg lekker allemaal!
Na deze flinke maaltijd zijn we het centrum in gegaan en daar door de winkelstraat gelopen. Hier kwamen we een aantal mooie gebouwen tegen zoals een oude kathedraal en het stadhuis. Hier hebben we nog ongeveer anderhalf uur doorgebracht en zijn daarna weer terug gegaan naar de auto. De rit terug ging ook weer prima en rond 5 uur waren we weer terug bij het hotel. Daar nog even lekker afgekoeld in het zwembad en 's avonds gegeten bij hetzelfde restaurant als de eerste avond. Daarna uiteraard weer een paar biertjes en cocktails bij The Red Lion en toen zat ook deze dag er alweer op. Dit was dag 8 waardoor we nu precies op de helft van onze vakantie zitten.

Foto’s